Recenzie – Tempted (2018) – jocurile moderne ale seducției

Serialul “Tempted” (2018), cunoscut și sub numele “The Great Seducer”, este o adaptare modernă a faimosului roman “Les Liaisons dangereuses”, scris de Pierre Choderlos de Laclos și publicat în Franța, în 1782. Cartea i-a scandalizat pe europenii secolului al XVIII-lea, prin subiectul și prin personajele sale, considerate imorale. Din ură sau din distracție, doi aristocrați duplicitari (virtuoși în fața societății, libertini în realitate), trăiesc din plăcerea de seduce și de a manipula pe cei din jurul lor.

Intriga romanului este provocatoare, suscitând, două secole mai târziu, interesul cineaștilor din întreaga lume. Pentru a se răzbuna pe amantul care a părăsit-o, văduva marchiză Merteuil îi propune prietenului playboy (și fost iubit), vicontele Valmont, să o seducă pe viitoarea mireasă a trădătorului, pe Cécile Volanges, o copilă inocentă, venită de la mănăstire. Valmont refuză, considerând că e mai provocator să o cucerească pe madame Tourvel, o femeie căsătorită, evlavioasă și devotată soțului. Cei doi amici fac un pariu: dacă vicontele o face pe madame Tourvel să se îndrăgostească de el și aduce o dovadă scrisă în acest sens, marchiza i se va dărui ca recompensă.

Adaptările cinematografice și cele pentru televiziune au avut ca punct de plecare acest complot, dezvoltând mai mult sau mai puțin fidel povestea celor doi complici malefici și ale victimelor lor. Într-un alt articol am vorbit mai pe larg despre cartea lui Laclos și despre celebrele sale ecranizări. Acum mă voi opri la “Tempted”, o K-dramă difuzată pe postul MBC TV în țară de origine, Coreea de Sud și pe platformele de streaming în întreaga lume.

Serialul depășește destul de bine liniile trasate de romanul francez, păstrând ideea de bază: seducătorii, frumoși și bogați, își aleg victimele din răzbunare sau din amuzament. Principala misiune de seducere are în spate miza unui pariu și, pe măsură ce cuceritorul își încolțește prada, ajunge să se îndrăgostească de ea, ceea ce duce la distrugerea unei vechi prietenii și a complicității la “jocuri periculoase”.

“Tempted” mută locul acțiunii din saloanele luxoase ale Parisului de dinaintea Revoluției Franceze în Seul-ulul anului 2018, iar personajele sunt tineri de 20 de ani, proaspeți absolvenți de liceu. Față de varianta clasică, nu întâlnim o pereche machiavelică, ci un trio, format dintr-o fată, Choi Soo Ji (Moon Ga Young) și doi băieți, Kwon Shi Hyun (Woo Do Hwan) și Lee Se Joo (Kim Min Jae). Sunt prieteni și toți trei provin din familii bogate, dar complicate, în care afacerile leagă și dezleagă relații. Ei înșiși sunt conștienți că nu își vor uni niciodată destinele cu aleșii lor și că vor avea căsătorii aranjate.

Tempted_ tro-ul malefic
Un trio care se joacă de-a seducția. Cu alții

Spre deosebire de filmele artistice, serialul de televiziune are mai mult spațiu (32 de episoade a câte 35 minute fiecare) să justifice acțiunile răutăcioase ale eroilor săi. În aparență, celor trei nu le lipsește nimic, sunt fericiți și stăpâni pe propriile vieți, dar în realitate sunt pierduți și nesiguri. Ei își refulează durerile și își unesc forțele într-o prietenie ce durează din copilărie. De ce ar avea ei vreo suferință? Pentru că și în familiile bogaților mai apar uneori divorțuri, falimente sau vreo închisoare, transformând moștenitorii în victime colaterale.

Într-o societate în care bullying-ul e la modă, hărțuitorii taxează imediat slăbiciunea sau necazul unei persoane. Cea vizată este Soo Ji, iar cei doi colegi arătoși (și îndrăgostiți de ea) îi sar în ajutor. Și se gândesc ei că cel mai bine uită durerea și nedreptatea devenind mai răi decât ceilalți. De la simple farse ajung, pentru că pot, la mari planuri de seducție. Ca mai în toate adaptările, în principiu, femeia incită la răzbunare, iar bărbatul (aici bărbații) își umflă orgoliul încărcând agenda personală de cuceriri.

Părăsită și umilită în public de către avocatul Lee Ki Yeong (Lee Jae Kyoon), Soo Ji vrea să îl facă pe nemernic să simtă și el gustul respingerii. Cum? Punându-i pe aliații ei să o seducă atât pe viitoarea mireasă a lui Ki Yeong, cât și pe prima lui dragoste (neîmpărtășită). Așa, o mică dublă răzbunare, construită pe principiul că dacă mintea fostului iubit o vrea pe “viitoarea” – o partidă excelentă pentru afacerile familiei lui, inima o vrea pe “fosta”, pentru simplul motiv că bărbații nu uită niciodată prima lor dragoste.

Tempted- Soo-Ji - o marchiză Merteuil
Soo Ji, o fată frumoasă care nu suportă umilința trădării

Dacă titulara căsătoriei aranjate e cam prostuță și neieșită din casă, cea de-a doua fată este mai provocatoare: frumoasă, inteligentă, talentată, cuminte. Ea este Eun Tae Hee (Park Soo Young, cunoscută sub numele de scenă Joy, membră a grupului K-pop de fete Red Velved), un echivalent al doamnei Tourvel. Numai că virtutea nu rezultă din citirea psalmilor la biserică sau a nu știu ce cărți de etică, ci este mai degrabă o consecință a fricii. Frica de a se implica în relații amoroase. Și asta pentru că biata fată a asistat mai toată viața atât la durerea mamei de a-și fi pierdut fosta mare iubire, cât și la durerea tatălui de a fi fost părăsit de soția înamorată de altul (adică de fosta ei mare iubire).

Pariul există și aici, dar are nuanțele lui aparte. Cum Soo Ji și Shi Hyun se trezesc cu vestea că părinții lor se căsătoresc, băiatul propune fetei să se căsătorească ei mai bine, pentru a pune capăt unei căsnicii de afaceri și mai ales pentru a nu se afla în postura de frați vitregi. Postură deranjantă, pentru că cei doi, în spatele unei amiciții grozave, ascund sentimente de dragoste reciproce. Ale ei secrete, ale lui pe față. Nesigură însă pe autenticitatea iubirii lui, Soo Ji propune înțelegerea: se căsătorește cu Shi Hyun dacă el o face pe Tae Hee (fata frumoasă, deșteptă și care nu vrea să audă de băieți) să se îndrăgostească nebunește de el, pentru ca apoi să o abandoneze. Ceea ce, evident, presupune ca el să nu se atașeze de victimă.

Pare o misiune simplă pentru Shi Hyun, genul de bărbat care emană o siguranță covârșitoare în ceea ce privește puterea lui de atracție: “Nicio femeie nu mă poate privi în ochi, pentru că inima ei i-ar da palpitații.” Nici faptele nu îl contrazic. Este un jucător la nivel înalt, expert în amăgirea femeilor de toate vârstele, căsătorite sau necăsătorite. Chiar și a profesoarelor sau a mamelor colegelor sale de liceu…

Tempted- Shi-Hyun
Shi Hyun, arma irezistibilă a unei răzbunării din orgoliu

Cum plănuiesc și cum reușesc cei trei să “doboare” țintele, cum se schimbă relațiile între ei și raporturile cu ceilalți sau cum dramele părinților le încurcă planurile (că doar suntem într-o K-dramă, acolo unde există o slăbiciune pentru intersectarea trecutului cu prezentul), rămâne să descoperiți singuri. Evident, dacă vă hotărâți să dați o șansă serialului. S-ar putea să merite.

Trebuie spus însă că spectacolul deviază de la cursul evenimentelor din opera originală a lui Laclos, se umple cu intrigi secundare (unele cam plictisitoare) și oferă un deznodământ un pic abrupt. Nu vă așteptați la scene erotice deocheate, bazându-vă pe titlu sau pe subiectul în sine. Și nicidecum nu vă așteptați la promiscuitatea și la hăul de vicii în care se afundă protagoniștii adolescenți din alte adaptări moderne (“Cruel Intentions” din 1999 și mai ales “Les liaisons dangereuses” din 2022). Din acest acest punct de vedere, serialul e mai “cumințel”. În schimb, alocă o doză mai mare de răutate unor personaje și pune accent mai mult pe conflictele interioare ale protagoniștilor.

“Tempted” atrage printr-o distribuție tânără și talentată, care încântă și la nivel vizual (actorii sunt frumoși nu neapărat pentru că așa o cere profilul personajelor, ci pentru că așa sunt mai mereu coreenii din filme). Cele mai mari șanse de a se bucura de acest serial le vor avea, cel mai probabil, consumatorii de K-drame, în special fanii poveștilor de dragoste dintre fata săracă și băiatul bogat sau adepții romantismul care se zbate între posibil și imposibil. “Tempted” este, până la urmă, o adaptare care mizează mai mult pe o poveste încercată de iubire, decât pe una de răzbunare.

Shi-Hyun și Tae-Hee
Cuceritorul Shi Hyun și Tae Hee, victima sa. Sau e invers?